Lider czyli kto?

Lider czyli kto?

Co to właściwie znaczy zarządzać zespołem? Samo obsadzenie kogoś w roli kierownika czy  managera nie czyni go  przecież prawdziwym liderem. 

Wciąż zdarza mi się spotykać z myśleniem, że przełożony odpowiada  za wykonanie konkretnej pracy. W terminie, zgodnie  wytycznymi. I koniec. A gdzie tu zarządzanie zespołem?  Przecież to lider  tworzy atmosferę, odpowiada za rozwój ludzi, motywuje ich i inspiruje. Jeśli tego nie robi – nie jest jeszcze liderem.

Tak jak dobry manager może naprawić zły zespół tak zły manager może popsuć dobry. 

Jedną z głównych bolączek, z którymi borykają się kierujący zespołami jest budowanie zaangażowania i relacji. Zaangażowany zespół to większa efektywność, dobra atmosfera. To poczucie spełnienia i świadomość, że robimy coś fajnego, ważnego, ciekawego albo potrzebnego.

Ale żeby zrozumieć zespół  najpierw musimy przyjrzeć się jednostkom. 

Dobry manager zna swoich ludzi. Widzi wszystkie osoby, wie jakie pełnią role (te formalne i nie), jakie mają mocne strony i jak się to ma do wykonywanych obowiązków.  Jakie relacje łączą poszczególnych członków, czy są tam punkty zapalne  i jak wygląda komunikacja w zespole. Bo komunikacji nigdy za dużo. A bywa tak, że jej po prostu brak.

Bez prawidłowego, spersonalizowanego komunikatu nie będzie trwałego zaangażowania.

Dobry komunikat umożliwia kształtowanie postaw i budowanie zaangażowania. Bez poznania członków zespołu i ich potrzeb jest to trudne do zrobienia. Przecież nie do  wszystkich trafia wszystko i w tej samej formie.

Dobra wiadomość jest taka, że  tego  można się nauczyć bo to nie jest wiedza tajemna. ☺

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *