Budowanie efektywnych zespołów -zaufanie #supermoc

Nie jest ważne co mówisz – ważne co robisz! 😎

#Zaufaniesupermoc jak żadna inna jest wrażliwa na działanie!
Nie ustanowisz go procedurą. Nie wprowadzisz czasu obowiązywania.

Nie działa na nie myślenie życzeniowe i zaklinanie sytuacji.
Z zaufaniem jest tak, że albo jest albo go nie ma.

Jeśli mówisz, że nie masz pełnego zaufania, to co to znaczy? 😯

W zespołach na zaufanie trzeba zapracować.
Potwierdzać je codziennymi wyborami, działaniami, decyzjami i zaniechaniami.

Odpowiadają za nie  WSZYSCY, ale wiadomo ton nadaje Lider /nie ma lekko/ 😉 😇
Jeżeli jednym ufamy a innym nie tzn., że w zespole zaufania nie ma!

No dobrze, dość prawd oczywistych.
O co chodzi z zaufaniem w pracy?

Jeżeli członkowie zespołu sobie ufają to czują się bezpiecznie. 🤝

Mogą skupić się na obowiązkach i nie tracą  energii na taktykę i strategię przetrwania. 👀

W takim zespole nie ma obaw przed braniem odpowiedzialności.
Kontrola jest funkcją pilnowania jakości i uczenia się na błędach a nie polowaniem na czarownice. 👁

Zaufanie to przyzwolenie na pokazanie słabości bez obaw, że zostanie wykorzystana.

Jeżeli jesteś częścią zespołu, w którym jest zaufanie nie musisz oglądać się przez ramię, bo wiesz, że koledzy nie są dla Ciebie zagrożeniem.

Jeżeli jesteś Liderką/Liderem takiego zespołu – nie obawiasz się „zamachu”.

Możesz przyznać się do pomyłki, bo nie zakładasz , że źródłem Twojego autorytetu jest nieomylność.
Samokrytyka autorytet wzmacnia. I przy okazji rośnie zaufanie do Lidera.

A jak „zrobić” zaufanie?

Jesteś Liderką/Liderem więc :

🔸 trzymaj się wytyczonych zasad i wartości,
🔸 pilnuj, żeby wszyscy szanowali to, na co się umówiliście,
🔸 dotrzymuj słowa, działaj, wdrażaj, koryguj, reaguj,
🔸 nie deklaruj, że coś zmienisz jeżeli nie masz pewności czy się da,
🔸 nie zmieniaj zdania w trakcie gry – jeśli to konieczne wytłumacz swoją decyzję,
🔸 sprawiedliwie deleguj i rozliczaj,
🔸 komunikuj się jasno, i precyzyjnie – bez miejsca na domysły, niedopowiedzenia, plotki,
🔸 dziel się informacjami,
🔸 praktykuj feedback i słuchaj wszystkich – każdy głos jest ważny,
🔸 trudne tematy parkuj tylko tak długo jak wymaga tego sytuacja,
🔸 nie licz, że   problemy rozwiążą się same, nie umywaj rąk,
🔸 jeżeli to konieczne – konfrontuj się,
🔸 porzuć obwinianie na rzecz nauki na błędach i usprawnienia procesów.

Jeżeli każdego dnia będziesz trzymał kurs – zespół weźmie z Ciebie przykład, bo przykład idzie z góry.

W zespole z zaufaniem w razie wyższej konieczności znajdzie się ochotnik, który stanie na krawędzi
Zazwyczaj to jest Lider/wiadomo/ ale w takim zespole nie ma strachu 👻

A jak to jest u Was z ochotnikami w takiej sytuacji?

miłego dnia 🙂

Kama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *