A jeśli powiem Ci, że część problemów można rozwiązać zanim w ogóle się pojawią… ?😉
Prewencja problemowa czyli PPZ
/ nie jest to program polityki zdrowotnej – choć trochę JEST – dla Twojego zespołu 😛 /
PRECYZJA ➡ PLAN ➡ ZASADY
📍 PRECYZJA:
Precyzyjny komunikat.
Nawet jeśli musisz przekazać coś niewygodnego albo trudnego – zrób to.
Nie zostawiaj miejsca na domysły, plotki, niedomówienia i interpretacje.
Tak, napisałam to już chyba setny raz – ale to naprawdę ważne!
Jasno sprecyzowane oczekiwania organizacji i Twoje czyli lidera.
To nie czas na zatajanie i jakoś to będzie!
Role w zespole, sposób i specyfika pracy, spodziewane efekty.
Precyzyjnie określ ramy odpowiedzialności, współpracy lub współzawodnictwa.
Obieg informacji i dzielenie się nimi.
Terminy, wytyczne.
❗ Oczywiście musisz zespół ZNAĆ!/tak tu też się powtarzam 😎 /
To co dla jednych wystarczające u innych wymaga doprecyzowania.
Zasada wszystkim po równo się nie sprawdzi!
Za to doprowadzi do frustracji i nieporozumień ⛈
❗ Precyzja jest potrzebna przy planie
📍 PLAN
Większość ludzi dobrze funkcjonuje z planem, w planie, według planu.
To jaki jest plan? 😁
Plan jest po to by okiełznać chaos.
Wprowadzić porządek, strukturę ➡ bezpieczeństwo.
Plan jest sprzymierzeńcem, szczególnie Liderów z przewagą I 🏷
Masz w zwyczaju zaskakiwać pomysłami bez końca?
Lubisz dorzucić do „kotła” albo odpytujesz na wyrywki ? 🤔
To co dla Ciebie ekscytujące, dla zespołu jest zagrożeniem i zamieszaniem.
Dlatego jest plan, harmonogram. Mapa 😊
Czyli przewidywalność.
Przewidywalność Lidera jest atutem nawet jeśli brzmi nudno. 🙃
Plan pozwala uchwycić proces krok po kroku.
Wyeliminować błędy, przeanalizować, wyciągnąć wnioski, usprawnić i zminimalizować koszty.
Jeżeli jest plan – można się do niego odnieść, wrócić, skorygować.
Plan to bezpieczeństwo.
Zespół wie kiedy i co robić, w jakim terminie.
A wtedy Ty możesz skupić się na byciu Liderem /i nie jest to ironia/ 😇
📍 ZASADY
Według jakich reguł gracie?
Jakimi zasadami kierujesz się Ty jako Lider?
Czy to zostało precyzyjnie ustalone i przekazane?
Zespół, który nie zna lub nie ma zasad, działa po omacku.
W trybie doraźnej strategii na przetrwanie albo prewencyjnego zabezpieczenia.
❗ Zasady to rama i drogowskazy.
❗ Porządkują relacje i priorytety.
❗ Stosowanie zasad to jasność w ocenie sytuacji i wyborze postępowania.
❗ Działamy zgodnie z zasadami.
❗ Zasady w zespole muszą obowiązywać wszystkich.
❗ Również a może przede wszystkim lidera!
A teraz pomyśl o jakimś dręczącym Cię, powtarzającym się problemie.
Nieporozumieniu, konflikcie?
Hmm, może może go nie być?
Chcesz o tym porozmawiać – czekam na Ciebie 🙂
#budowaniezespołów
Miłego dnia
Kama