Precyzja, plan, zasady

A jeśli powiem Ci, że część problemów można rozwiązać zanim w ogóle się pojawią… ?😉

Prewencja problemowa czyli PPZ
/ nie jest to program polityki zdrowotnej – choć trochę JEST – dla Twojego zespołu 😛 /

PRECYZJA ➡ PLAN ➡ ZASADY

📍 PRECYZJA:
Precyzyjny komunikat.

Nawet jeśli musisz przekazać coś niewygodnego albo trudnego – zrób to.

Nie zostawiaj miejsca na domysły, plotki, niedomówienia i interpretacje.
Tak,  napisałam to już chyba setny raz  – ale to naprawdę ważne!

Jasno sprecyzowane oczekiwania organizacji i Twoje czyli lidera.
To nie czas na zatajanie i jakoś to będzie!
Role w zespole, sposób i specyfika pracy, spodziewane efekty.

Precyzyjnie określ ramy odpowiedzialności, współpracy lub współzawodnictwa.
Obieg informacji i dzielenie się nimi.
Terminy, wytyczne.

❗ Oczywiście musisz zespół ZNAĆ!/tak tu też się powtarzam 😎 /
To co dla jednych wystarczające u innych wymaga doprecyzowania.
Zasada wszystkim po równo  się nie sprawdzi!
Za to  doprowadzi  do frustracji i nieporozumień ⛈

❗ Precyzja jest  potrzebna przy planie

📍 PLAN

Większość ludzi dobrze funkcjonuje z planem, w planie, według planu.
To jaki jest plan? 😁

Plan jest po to by okiełznać chaos.
Wprowadzić porządek, strukturę ➡ bezpieczeństwo.

Plan jest sprzymierzeńcem, szczególnie Liderów z przewagą I 🏷
Masz w zwyczaju zaskakiwać pomysłami bez końca?
Lubisz dorzucić do  „kotła” albo odpytujesz na wyrywki ? 🤔

To co dla Ciebie ekscytujące, dla zespołu jest zagrożeniem i zamieszaniem.
Dlatego jest plan, harmonogram. Mapa 😊
Czyli przewidywalność.

Przewidywalność Lidera  jest  atutem nawet jeśli brzmi nudno. 🙃

Plan pozwala uchwycić proces krok po kroku.
Wyeliminować  błędy, przeanalizować, wyciągnąć wnioski, usprawnić i zminimalizować koszty.
Jeżeli jest plan – można się do niego odnieść, wrócić, skorygować.
Plan to bezpieczeństwo.
Zespół wie kiedy i co robić, w jakim terminie.

A wtedy Ty możesz skupić się na byciu Liderem /i nie jest to ironia/ 😇

📍 ZASADY

Według jakich reguł gracie?
Jakimi zasadami kierujesz się Ty jako Lider?
Czy to zostało precyzyjnie ustalone i przekazane?

Zespół, który nie zna lub nie ma zasad, działa po omacku.
W trybie doraźnej strategii na przetrwanie albo prewencyjnego zabezpieczenia.

❗ Zasady to rama i drogowskazy.
❗ Porządkują relacje i  priorytety.
❗ Stosowanie zasad to jasność w ocenie sytuacji i wyborze postępowania.
❗ Działamy zgodnie z zasadami.
❗ Zasady w zespole muszą obowiązywać wszystkich.
❗ Również a może przede wszystkim lidera!

A teraz pomyśl o jakimś dręczącym Cię, powtarzającym się problemie.
Nieporozumieniu, konflikcie?

Hmm, może może go nie być?
Chcesz o tym porozmawiać – czekam na Ciebie 🙂

#budowaniezespołów

Miłego dnia

Kama

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *