Liderze, czy z błędów i usterek wyciągasz wnioski?
Jak reagujesz na pomyłki w zespole? To ma znaczenie większe niż myślisz.
Sprawdź 😎
Obwinianie?
Zarządzanie przez obwinianie?
Ja? W moim zespole ? W naszej organizacji?
No wiadomo, że nie ma – słyszę, gdy pytam podczas pierwszej rozmowy z managerem.
Skoro nie ma, robimy listę ewentualnych problemów w zespole/organizacji.
Żeby podać lekarstwo, potrzebna wszak jest diagnoza.
1. Brak samodzielności.
Jeśli obwiniasz to ludzie boją się brać sprawy w swoje ręce .
Coś pójdzie nie tak i „beknie” 🫣 ten co się wyrwał .
2. Niechęć do brania odpowiedzialności.
Za odpowiedzialnością idzie rozliczanie, a jak jest obwinianie,
to skończy się kiepsko. Przede wszystkim dla odpowiedzialnego.
3. Problemy z delegowaniem.
Kiedy akurat masz coś do delegowania, zespół pochyla się w skupieniu
nad monitorami, odwraca albo wszyscy mają bardzo pilny telefon.
Na kogo wypadnie na tego bęc.
4. Wykrywanie błędów na wczesnym etapie.
Tam gdzie jest obwinianie nie ma chętnych do zgłaszania usterek.
Pokazanie palcem oznacza kłopoty.
Trzeba się będzie tłumaczyć a i tak pewnie będzie na mnie.
Na kogoś musi.
Przepychamy wyżej, dalej.
Aż urośnie do rozmiarów niedających się przeoczyć.
Prawdopodobnie również przez klienta.
5. Brak współpracy.
Jeśli wszystko może być użyte przeciwko tobie,
ludzie są podejrzliwi /on mi tak powiedział, kazał, zrobił/.
Ja ci teraz pomogę a czy ktoś potem pomoże mnie?
Zabłocki na mydle, miękkie serce, twarda d..a ☹️
6. I komunikacji brak.
Również z Tobą!
Najlepiej się nie wychylać, nie zgłaszać, nie skarżyć.
Nie rzucać w oczy.
I nie dzielić informacją!
Informacja to cenny towar i można ją wymienić na przewagę.
7. Spychologia.
Jest zadanie ale może zrobi ktoś inny?
A już na pewno trzeba uciekać i nie podpisywać.
Oraz mieć nadzieję, że enter wciśnie się sam.
8. Brak inicjatywy i kreatywności.
/ a to przecież z podważania status quo biorą się nieoczywiste rozwiązania/
Z nowościami bywa różnie i rzadko od razu są docenianie.
Ten kto wymyśla ma pełne ręce roboty a na koniec jeszcze kłopoty.
9. Brak zaufania.
Wynika ze wszystkich poprzednich, a że o tym była cała publikacja,
wrzucę w komentarz.
10. Strategie na przetrwanie.
A mają one przełożenie na skuteczność, efektywność i zaangażowanie.
Jeśli trzeba takie strategie opracować, mieć i zgodnie z nimi działać,
zamiast o celu, zadaniu – jest myślenie o przetrwaniu.
Czy coś dodacie do listy?
Kiedy zaczynam pracę z zespołem obwianie bardzo rzadko jest zgłaszanym problemem.
Ale już nie tak rzadko wychodzi w praniu.
Co z tym robimy?
Odpowiem tajemniczo : to zależy. 😎
Jeżeli czujesz, że obwinianie jest sprawcą większości Twoich trudności w zarządzani zespołem, mogę Ci pomóc w złowieniu tej ryby😉
Bo mam wędkę i sieci.
Dobrego dnia
Kamila